vrijdag 8 augustus 2014

De wedstrijd.


 Ik ga over precies 3 weken naar Sumba. Een reis die in Mei nog buiten mijn bereik leek. Ik deed mee aan de wedstrijd "Kandidaten gezocht voor Expeditie Sumba" na het lezen van een facebook advertentie (Die dingen zijn toch nog ergens goed voor) en het horen van een radiospotje; "Ben jij de avonturier die we zoeken?" besloot ik mee te doen aan de wedstrijd. 

Vlijmen - Mijn video heb ik ingezonden op 18 mei en op facebook verscheen het eerste voorzichtige berichtje:

"Ik wil mee op expeditie naar SUMBA - Indonesië. Daarom heb ik een filmpje gemaakt voor expeditiesumba. Via de link kun je dit filmpje "liken" en een aanbeveling schrijven, op basis daarvan wordt een selectie gemaakt. Het is een kleine kans, maar wel een kans die ik wil grijpen. Help me naar dit eiland zonder elektriciteit, warme douches en zachte bedden"

Wat daarna gebeurde was werkelijk fantastisch. Ik kreeg hulp uit verschillende hoeken en de meest lieve reacties verschenen onder mijn inzending. Nogmaals heel erg bedankt hiervoor, het geeft nogsteeds een geweldige ego-boost deze berichtjes te lezen. En het heeft geholpen, want ik zat bij de laatste 10 deelnemers die mee mochten doen op de pitchdag. Daarnaast ben ik ook Olivia dankbaar. Zij werkt voor OMC works en zorgt voor de publiciteit. Zo kwam ik o.a. in de Vlijmense scherper en de HTR.

De opdracht voor de pitchdag was alsvolgt: "Welke ideeën heb jij om een crowdfundproject te laten slagen?" Expeditieleden zullen zich dit jaar inzetten voor biogas want: "Zoals je wellicht weet wordt biogas gemaakt van poep. En al klinkt (en ruikt) dit niet zo lekker: op poep kun je goed koken en de kinderen op Sumba maken ’s avonds hun huiswerk bij het licht van een biogaslamp. Biogas heeft nog veel meer voordelen: vrouwen hoeven geen hout meer te halen voor het houtvuur en niet in de verstikkende rook te koken. Ook kan het geld dat voorheen aan kerosine werd uitgegeven nu beter worden besteed.

Het kwam er dus op neer dat er een ludieke actie moest worden verzonnen met "mest" als thema. Simpel uitvoerbaar, en toch genoeg geld ophalen voor Sumba iconic Island. Uiteindelijk kwam mijn moeder met het idee het Brabants/Limburgse spelletje te doen 'met die koe en dat veld'. In het kort: één sportveld verdeelt in 2000 vakken van 1 bij 1 meter. Elk vak krijgt een nummer toegewezen en diezelfde nummers komen op de lootjes terecht. De 2000 lootjes worden verkocht en op de grote actiedag zal één koe beslissen welk nummer/vak prijs heeft. Dit doet de koe door zijn behoefte op het sportveld te doen en zo "Schijt de deelnemer zich rijk" Koe blij, deelnemer blij en vooral ook Sumba blij! Want hiermee hoop ik een groot geldbedrag op te halen voor het nu nog half in donker gehulde eiland.

Om het idee wat kracht bij te zetten ben ik bij ons in de buurt naar Boer Jan van Hulten geweest om wat foto's te maken met de koeien en deze te verwerken in mijn presentatie. 24 Juni was de pitchdag. Ik stapte optijd de trein in en vlak voor Den Haag Centraal trok ik maar vast mijn overall en regenlaarzen aan, want ik wilde natuurlijk wel binnenkomen en presenteren in stijl. Dat ik daarvoor in mijn "verkleedkleren" door Den Haag moest, dat had ik er wel voor over. De pitchdag vond plaats in het Humanity House, en natuurlijk ligt dat aan de Grote Markt, dus daar liep ik dan als Brabantse boerin door de stad. Heb ook nog 2x de weg moeten vragen. Ze zullen wel gedacht hebben....!

Die avond heb ik mijn verhaal gedaan, zoals hierboven is uitgelegd. De 9 andere kandidaten waren zeker fantastisch! Na elke presentatie dacht ik : "Oh ja, wat goed! Jij moet mee!". Daarbij kwam dat de sfeer deze avond ondanks de spanning ook heel gemoedelijk was. Iedereen aanwezig deelde een gezamelijke interesse. Het zijn allen "avonturiers" maar zeker ook allemaal met het hart van een wereldverbeteraar. Mensen die niet goed tegen ongelijkheid kunnen en mensen die zich bewust zijn van de onduurzame samenleving van dit moment.

En aan het einde van de pitching was het dan zover. De uitslag.... Als derde mocht mee.... Desiree!

Hoe de pitchdag verliep kun je zien in onderstaand filmpje:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten